1
History::
Metalworker
چه تفاوتی بین اجرای این نقش بر روی آثار فلزکاری با استفاده از آن بر روی بقیه آثار با مواد و متریال های دیگر است؟ هنرمندان فلزکار در دوره اسلامی این نقش را از کجا و کدام فرهنگ قدیمی تر به ارث برده اند.
چه تغییراتی در این نقش ایجاد شده تا قابل اجرا بر روی آثار فلزکاری باشد؟ با توجه به اینکه اجرای این نقش بر روی آثار فلزکاری به شکل مشبک یک ایده استثنایی است، چطور هنرمندان فلزکار به این ایده دست پیدا کرده اند.
این بخوردان به ایران نسبت داده شده و برای آن تاریخ قرن 12 پیشنهاد شده است. 35نمونه مشابه دیگری از این بخوردان ها نشان می دهد که نحوه شکل گیری طرحهای مشبک بر روی آنها تقریبا یکی بوده و این سبک اجرای تزیینات برای هنرمندان فلزکار کاملا آشنا بوده است. 36 در معرفی این بخوردان از عبارت خراسان به عنوان محل ساختش استفاده شده و تاریخ قرن 11 برای ان در نظر گرفته شده است. 37گرچه برای نمونه های دیگری از این گروه از ظروف تاریخ های متفاوتی برای زمان ساختشان معرفی شده، اما میزان شباهت آنها با نمونه های قبلی، تفاوتی را با آنها نشان نمی دهد. 38 احیانا نمونه دیگری از این بخوردان ها که در موزه طارق رجب قرار دارد، می تواند به تکمیل بحث در خصوص این گروه از ظروف کمک کند. 39 این بخوردان دارای ارتفاعی حدود 18 سانتیمتر و قطر دهانه آن 13.5 سانتیمتر می باشد.
چراغ موجود در مجموعه دیوید به منطقه ایران یا افغانستان نسبت داده شده و تاریخی بین قرون 10 تا 12 برای آن پیشنهاد شده است.67 مقایسه این دو چراغ با همدیگر نشان می دهد که استفاده از این فرم و مهم تر از آن ، نوع تزیینات مشبک که متشکل از ترکیبی از برگهای پنج برگی و سه برگی می باشد، اتفاقی نبوده و یک موضوع شناخته شده برای هنرمندان فلزکار بوده است.
مهم تر از همه اینکه با اینکه بر روی این ظروف سطوح کافی برای قرار گیری تزیینات به خصوص تزیینات مشبک وجود نداشته، با اینحال هنرمندان فلزکار تصمیم گرفته اند که این سطوح هر چند کوچک را با نقوش مشبک به شکل پنج برگی تزیین کنند که این موضوع اهمیت استفاده از این نقش را نشان می دهد.
واژگان شبکه مترجمین ایران